MEE
nieuwsbrief cliënten mei 2024
Werkbezoek Nationale ombudsman Reinier van Zutphen:
“Er is behoefte aan goede informatie”

  
Op dinsdag 15 september was Nationale ombudsman Reinier van Zutphen op bezoek bij MEE & de Wering. Van Zutphen is op tournee door Noord-Holland. Hij is op zoek naar verhalen over de Wmo en wilde graag met mensen uit het werkveld in gesprek. Daarnaast voert de ombudsman ook campagne om de bekendheid te vergroten. Naast twee leden van de cliëntenraad waren ook bij het gesprek aanwezig een consulent, een sociaal juridisch dienstverlener, een ouderenadviseur en een (school)maatschappelijk werker.
 
Gemeenten zijn vanaf 1 januari 2015 verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo. Met deze nieuwe wet krijgen gemeenten meer verantwoordelijkheden voor het organiseren van passende ondersteuning voor mensen die niet op eigen kracht kunnen deelnemen aan de samenleving. Het doel van de wet is het mogelijk maken voor mensen om langer thuis te kunnen blijven wonen en te participeren.
  
Signalen over de uitvoering van Wmo
De ombudsman was vooral geïnteresseerd in signalen over de uitvoering van deze wet. Besproken knelpunten zijn onder andere:
  • De wijze waarop gemeenten de onafhankelijke cliëntondersteuning vorm geven. Vanuit de Wmo is dit een taak voor de gemeente en de ombudsman stelt vast dat gemeente dit zeer wisselend invullen en ook geregeld summier invullen.
  • Wijkteammedewerkers die werken als generalisten en waarmee specifieke deskundigheid dreigt te verdwijnen, als voorbeeld werd benoemd de schuldhulpverlening.
  • Indicatiestellers van de gemeente die soms vanuit generalistische teams werken en die onvoldoende specifieke kennis hebben bij het bespreken van de beperkingen en Wmo aanvraag. 
In aansluiting op het voorgaande was de ombudsman ook geïnteresseerd in de wijze waarop MEE & de Wering signalen en knelpunten bespreken met hun opdrachtgever/gemeente. De invoering van de Wmo is door de ombudsman aangegrepen om nader onderzoek te doen: hoe gaan gemeenten met klachten om, wat gaat goed, wat kan beter. “Er is behoefte aan goede informatie. Gesprekken moeten veel intensiever worden gevoerd”, aldus Van Zutphen. De medewerkers van MEE & de Wering geven aan dat ook de toegang tot hulp en ondersteuning niet altijd goed ingericht is en dat deskundigheid versnipperd is. Men weet vaak niet waar men terecht kan voor hulp. Een ander knelpunt is dat gemeenten vaak digitale oplossingen bieden. “Maar veel van onze cliënten zijn digibeet zijn en hebben geen toegang tot internet.”
  
Ondersteuning van cliënten
Klaas Schot, lid cliëntenraad: “Ik loop aan tegen bureaucratie bij gemeenten. Ze gebruiken veel moeilijke woorden, waar ik niets van begrijp. Ik wordt ook van de ene afdeling naar de andere gestuurd. Ik voel me als een pingpongbal tussen twee batjes heen en weer gegooid.” Otto Magel van de cliëntenraad ziet zelf ook problemen. “Voor burgers is het lastig te bepalen waar ze heen moeten met hun verhaal. Mensen weten niet waar ze recht op hebben, moeten zelf argumenten aandragen waarom ze iets willen.” Wie hulp nodig heeft kan gebruik maken van onafhankelijke cliëntondersteuners, zoals bij MEE & de Wering. Zij kunnen cliënten ondersteunen bij allerlei vragen en problemen t.a.v. wonen, zorg, werk, opvoeding etc. De ombudsman sprak zijn waardering uit voor de hartelijke ontvangst en de medewerking van medewerkers en cliëntenraadsleden van MEE & de Wering. En hij was blij met de diversiteit van de medewerkers. Vanuit verschillende invalshoeken werden knelpunten blootgelegd. “Het was een zeer prettig, open en vruchtbaar gesprek. Allen hartelijk dank voor de medewerking!”
  
 
NAAR MEEWERING.NL   |  contact
...